» Podwyższony cholesterol

Podwyższony cholesterol

Podwyższony cholesterol - konsekwencje dla zdrowia

 

alt


Cholesterol jest związkiem naturalnie występującym w organizmie, jest niezbędny w procesie wchłaniania i transporcie tłuszczów w organizmie. Ponadto, cholesterol jest substratem do syntezy hormonów. Ważne jest aby poziom tego związku a dokładniej proporcje frakcji HDL do LDL cholesterolu był właściwy. Nadmierna ilość frakcji LDL cholesterolu przyczynia się do odkładania płytki miażdżycowej na ścianach żył i tętnic. W związku z tym LDL nazywany jest powszechnie złym cholesterolem. Związek ten nie jest szkodliwy sam w sobie ale jego nadmierna ilość prowadzi do miażdżycy. W konsekwencji przyczynia się to do chorób układu krążenia w tym choroby niedokrwiennej serca.

W profilaktyce walki z chorobami układu krążenia kluczowy jest zdrowy styl życia, na który składa się przede wszystkim aktywność fizyczna oraz prawidłowy sposób żywienia.

W codziennej diecie zarówno w ramach profilaktyki jak podczas leczenia dyslipidemii należy przede wszystkim:

Ograniczyć spożycie tłuszczu pochodzenia zwierzęcego – głównie smalcu, słoniny, boczku, kiełbas wieprzowych

  • Wprowadzić chudy nabiał, sery twarogowe chude ewentualnie półtłuste, mleko do 2% zawartości tłuszczu;
  • Ograniczyć tłuste sery dojrzewające czyli sery żółte i pleśniowe oraz serki topione margaryny i masło;
  • Ograniczyć maksymalnie spożycie żywności typu fast food oraz produktów smażonych na tłuszczu w panierkach;
  • Postaraj się zrezygnować z używek przede wszystkim z palenia tytoniu;
  • Bukiet warzyw powinien znaleźć się w każdym głównym posiłku;
  • Wprowadzić zdrowe tłuszcze – oliwę z oliwek, olej z pestek winogron, olej rzepakowy, lniany – ok 3 łyżki dziennie;
  • Przynajmniej raz w tygodniu powinna pojawić się tłusta ryba  - makrela, śledź, łosoś – w postaci wędzonej lub gotowanej na parze ale nie smażona na tłuszczu w panierce;
  • Należy również ograniczyć słodycze i wyroby cukiernicze obfitujące w utwardzony tłuszcz roślinny i tłuszcz palmowy.

Pamiętaj również o aktywności fizycznej. Oczywiście intensywność i rodzaj ćwiczeń powinny być dostosowane do twojego stanu zdrowia. W przypadku osób ze zdiagnozowanymi chorobami układu krążenia i niewydolnością oddechową warto poradzić się lekarza. Niemniej jednak w takim przypadku najczęściej polecaną formą rekreacji ruchowej są spacery. Prężny marsz ok 30 minut dziennie 3-4 razy w tygodniu. Pamiętaj, jeśli nie zmęczysz się przy aktywności fizycznej to znaczy, że przyniosła ona bardzo niewielki efekt. Wybierz sport który lubisz może być to jazda na rowerze, taniec, gry zespołowe, pływanie, nordic walking. W zasadzie forma aktywności jest dowolna ważne aby zagościła w twoim życiu na stałe.

Pamiętaj że na problemy z wysokim poziomem cholesterolu a w konsekwencji na choroby układu krążenia pracujesz przez długie lata. Bardzo ważna jest odpowiednia profilaktyka rozpoczęta już w młodości. Jeśli zdiagnozowano u Ciebie dyslipidemie przede wszystkim zmień swój tryb życia. Warto też wspomóc się suplementami, które poprawią pracę wątroby, oczyszczą organizm z toksyn usprawnią przepływ krwi w naczyniach krwionośnych. Pamiętaj jednak że tabletka powinna być tylko jednym z elementów walki z podwyższonym poziomem cholesterolu


Przejdź do strony głównej